7 veckor till race

Veckorna tickar verkligen på och nu återstår det bara ynka 7 veckor tills jag står på startlinjen till UTMB. Det blir min femte start i detta monsterlopp och jag vet på många sätt vad som väntar.

Jag reser ned till UTMB-veckan tillsammans med Jerry och Erik. Det var vi tre som jagade poäng och till slut fick våra startplatser till UTMB 2011. Nu åker vi alltså ned tillsammans igen. Jerry skall springa TDS, 121 km och 7300 höjdmeter. Kortare än UTMB men ingen lek direkt. Erik och jag tar oss an originaldistansen 170km och +10 000 höjdmeter. Både jag och Erik har både fullföljt och brutit detta lopp så ingen av oss tar uppgiften med en klackspark.

Starten går på fredagen kl 18. Tillsammans med 2300 andra löpare skall jag trängas framför startlinjen, lyssna på speakerns entusiastiska vrål blandat med Vangelis -Conquest of paradise. Stämningen är nästan overklig. Efter en klassisk countdown och mer skrik från speakern går starten, spänningen släpper och verkligheten dyker upp som från ingenstans. Nu väntar en nästan två dygn lång taktisk balansakt mellan fysiskt välmående, fart, smärta, energiintag och en stark längtan efter målgång.

När starten väl har gått finns det inte mycket man kan ”göra”. De förberedelser man har gjort är antingen tillräckliga för att göra det man nu önskar – eller inte. Om de mentala eller fysiska förberedelserna är otillräckliga kommer man utan tvekan och efter ett okänt antal timmar anlända Chamonix med buss och inte på triumferande, värkande fötter. Ett enormt smärtsamt nederlag som jag helst inte vill uppleva igen.

Innan loppet får jag några dagar med acklimatisering på höjd och häng i byn. UTMB är egentligen 9 olika tävlingar där den längsta distansen, PTL startar redan på måndagen. PLT-löparna skall ta sig 300 km och 25 000 höjdmeter på maxtiden 152 timmar. Jag skall tänka på dem när jag går in på dygn två och det börjar kännas tungt på riktigt.

Förberedelserna för mitt UTMB-äventyr går riktigt bra. Jag har lyckats jobba upp veckodistansen långsamt och bestämt. Det har blivit några backpass i den ökända Hobo-backen och vikten är på väg mot tänkt startvikt på ett övertygande sätt. Nu behöver jag skärpa fokus, få in ett starkt, långt nyckelpass i veckan och fortsätta hålla veckodistans, kost, sömn och vikt på spåret. Historiskt sett har jag vid denna tid ofta en dipp i motivation och kontinuitet så just nu fullt fokus på att inte hamna där.

Kämpar på

Snart bara två månader kvar till UTMB och träningen rullar på. Det känns bra även om det går smärtsamt långsamt med förbättring av formen. Jag försöker påminna mig själv om att det viktigaste är att jag är tillbaka i ett positivt flow och bra känsla i löpningen. Kroppen känns faktiskt lättare och träningspassen är fler, hårdare och jag återhämtar mig snabbare. Det var inte många veckor sedan jag inte kunde komma upp i puls högre än ca 150 och nu kommer jag en bit över 170 så något händer helt klart med fysiken.

Igår körde Erik, Jerry och jag ett pass på Hobo hill. Det var vårt första gemensamma pass på mer än ett år. Vi körde ett tiotal vändor i backen och det var intressant att se hur oberörd Erik var, Jerry något mer ansträngd och jag helt urvriden. Jag var verkligen nära att kräkas efter sista intervallen. Detta var ett bra exempel på ”Fun type two”, dvs inte så kul just då men känns fantastiskt efteråt. Det var också en härlig start på midsommarafton!

För att komma i form för att kunna ta mig runt UTMB-banan behöver jag nu vrida precis alla reglage åt rätt håll. Allt från sömn, vikt, kost, styrketräning till lite mer riktad träning med backar, långpass och så klart, kungen av träningseffekt: kontinuitet. Min vikt hade verkligen skenat iväg under våren men jag har tagit tag i detta och siffrorna är nu på väg åt rätt håll. Onödiga kilo är inget jag önskar släpa på när jag skall 10 000m upp och 10 000m ned på UTMB.

Så känslan är mestadels positiv. Mina träningskamrater IRL och på distans via sociala medier ger mig stöd på olika sätt. Min familj hejar på och stöttar trots ”knasig mathållning” och träningspass på udda tider.

Jag försöker hålla mig till ett enkelt träningsupplägg med 90-95% av träningstiden i ”snacktempo”(även om jag sällan har någon att snacka med…) och resterande 5-10% så hårt som jag bara kan. Håller jag fast vid träningen som den är nu så tror jag faktiskt att jag kommer att ha chans att bli finisher på UTMB i augusti.

Kontrollen blinkar blå…

…och då är allt…som det ska!

Idag fick jag beskedet från 1-årskontrollen efter min cancerbehandling och jag har INGET ÅTERFALL. En riktigt tung sten föll i och med detta från mitt bröst. Ungefär 70% av återfallen upptäcks efter första året. Efter 5 år utan återfall räknar men med att ha ungefär samma risk som en person utan cancer. Nu har jag alltså ett år till nästa kontroll.

Jag märker fortfarande en förbättring från vecka till vecka och även om jag är långt från den urstarka fysik jag hade innan jag blev sjuk så går det långsamt åt rätt håll. Biverkningarna efter operation, strålbehandling och cytostatika biter sig kvar även om jag kämpar emot. Mina fötter domnar, jag är tröttare än innan och har fortfarande problem med magen. Mitt motdrag har varit att träna ändå och utmana kroppen mer och mer allt eftersom jag blir bättre. Jag föreställer mig att kroppen läker snabbare om jag belastar den med det jag vill att den skall klara av. Bro science så klart men det verkar funka för mitt huvud.

Jag konstaterade just igår innan jag viste att provsvaret inte kommer att påverka hur jag agerar framöver. Jag lever absolut mitt liv till 100% och det oavsett hur lång tid det är kvar till game over.  Detta har blivit mer tydligt efter min period med sjukdom.

Så nu tänkte jag låta tankarna på sjukdom få vila ett tag och istället fokusera helt på livet, kärleken, familjen och så klart träningen.

UTMB är fortfarande med i sommarens planer och nu är boende, flyg och startplats klart. Återstår då ”bara” att komma i form för att kunna genomföra de 171 kilometrarna med drygt 10 000m upp och inte minst 10 000m ned. Jag har genomfört loppet några gånger innan och förstår att jag behöver vara i riktigt god fysisk och mental form för att ha en chans att komma i mål. Det är jag inte nu. Men jag har 3 månader på mig och har ”redan” påbörjat en volymökning i träningen. Det har till en början blivit många kortare pass för att försiktigt få upp volymen utan att belasta kroppen för mycket. Om någon vecka kommer jag att trappa upp distanserna och kombinera med ”back to back” för att bygga tålighet mot trötthet i benen.

Så…nu kör vi!

 

 

 

Långsamt allt bättre

Om några veckor är det dags för första årskontrollen efter min cancerbehandling. Det är vid denna kontroll som drygt 70% av alla återfall upptäcks. Visst känns det nervöst. Dock är det naturligtvis inte vid undersökningen som återfallet sker utan detta har i så fall redan inträffat. Om cancern har spridit sig och metastaser hittas på nya platser i kroppen blir behandlingen svårare än förra gången. Ingen större idé att grubbla på detta nu. Jag försöker fokusera på att må så bra som möjligt, belasta och provocera kroppen så mycket jag orkar för att den skall fortsätta återhämta sig efter operationer och cytostatikabehandling. Jag har fortfarande domningar i fötterna och flera av mina tår känner jag inte alls. Fingrarna har blivit bättre och bara när jag gör något ”komplicerat” så som att skruva på en kork på en flaska märker jag att jag är fumligare än innan. Jag har en del allmänt obehag/smärta i hela kroppen och är ofattbart stel efter att ha suttit still en stund. Då känns det som att jag blivit 20 år äldre på ett år.

Träningen däremot går ganska bra. Jag har varit envis och försökt löpträna trots att jag har problem med mage/tarm. Det har blivit många ”besök i buskarna” på mina rundor. Jag känner att jag vill fortsätta utsätta kroppen för den belastning som jag vill att den skall återanpassa sig till. Oavsett hur det har fungerat kan jag konstatera att det fungerar och jag kan nu springa 60-80 minuter utan att behöva avbryta. Detta att jämföra med 3-5 minuter som det var för ett par månader sedan. Konditionen är inte så imponerande men jag njuter av att kunna springa och allt eftersom mina rundor blir fler och längre känner jag att även konditionen återvänder.

Tanken är att jag skall springa UTMB i augusti. Om utvecklingen fortsätter som den gör nu känner jag att jag har en god chans att än en gång bli UTMB finisher.

Jag har under sjukdomstiden gått upp lite drygt 10 kg och detta har jag nu tagit tag i. Tillsammans med Jerry (som verkar ha sympati-ätit med mig) har jag en plan om att komma tillbaka till matchvikt lagom till UTMB. Med invägning/rapport varje måndag och 300.- in i en gemensamma reskassa för varje missad invägning blir viktresan ännu roligare. Så här 6 veckor in i projektet går det enligt plan men jag förstår att det kommer större utmaningar närmare målet. Precis som i vilket långlopp som helst går det nästan oroväckande lätt i början…

Ensam är inte stark

De två senaste veckorna har jag märkt att kroppen orkar med träningen lite bättre. Magen fungerar nu hjälpligt och psykiskt har jag också lite mer ork och driv. Den sista veckan har jag kunnat springa flera gånger och det känns underbart. Visst är konditionen obefintlig och farten låg men glädjen känner jag igen och den betyder allt.

Jag hoppas kunna bibehålla motivation till träning och diet tillräckligt länge för att det skall börja gå lite mer av sig själv. Nu behöver jag fortfarande motivation och pepp utifrån för att det skall bli av. Diet ja. Jag har gått upp drygt 10 kilo på knappt ett år och nu tänker jag mig att dessa kilo skall bort igen, helst innan UTMB. När man springer upp och ned för berg spelar vikten ganska stor roll. Framför allt tror jag att risken att jag skall skada mig minskar om jag väger lite mindre. Jag är ganska kraftigt byggd så även med min nya målvikt är jag långt från trådsmal.

Igår eftermiddag drog jag och Jerry på oss dubbskorna och masade oss runt skjutfältet vid Sisjön. Jag var inte riktigt säker på vägen men vi hittade runt till slut. Det var lite längre än vad jag mindes. När jag laddade upp passet till Garmin Connect visade det sig att vi av misstag sprungit en del av slingan två gånger. Jag skrattade rätt ut när jag såg detta för ingen av oss hade reagerat. Det känns fint att kunna dela mål, glädje och utmaningar med en träningskamrat som Jerry. Jag har även starkt stöd från resten av familjen. Ensam är inte stark.

Mot UTMB

Kort rapport: Allt ok. Tarmsystemet fungerar långsamt bättre men löpträning är fortfarande problematisk. Neuropatin i fötterna är mäkta irriterande men går så klart att leva med. Resan mot årets UTMB går nu via promenader och styrketräning. Lite mer riktig löpträning får ansluta när det blir möjligt.

Trög omstart

Under en utlandsresa nyligen hyrde vi en helt ny och väldigt liten Fiat 500. Då vi till vardags kör en betydligt motorstarkare bil blev kontrasten närmast komisk. Vid ett tillfälle skulle vi i uppförsbacke köra om en långsamgående lastbil,  bara för att kostatera att vi redan hade gasen i botten.

Just nu är jag den där Fiaten. Det är knappt att jag behöver springa för att pulsen skall sticka iväg. Jag blir alltså andfådd av rask promenad. Försök till tempoväxling syns i träningsloggen som en ökning i puls men utan dito i fart. Konditionen ligger för närvarande som en blöt och trasig servett på marken stirrande upp mot mig suckar ”mehhh”.
Detta är föga förvånande och inget att hänga läpp över.

Foten i kläm? Jajjamen!

 

För varje gång som jag tvingar de motvilliga fötterna ned i löparskorna blir jag omgående belönad med glädjen över att jag kan springa och dessutom med en grymt bra träningseffekt. Väl tillbaka hemma känns det så klart fantastiskt. Just att knuffa mig själv över tröskeln är fortfarande väldigt trögt. För mig verkar det hänga ihop med konditionen. När jag är i bra form är det absolut inte svårt att komma ut och träna. Nu gäller det för mig att vara konsekvent och långsamt jobba upp konditionen så att löpningen blir ännu roligare.

Nästa tävling då? Inget planerat än så länge. Det kan hända att jag springer Sandsjöbacka 30km som social run i januari. Jag brukar också ställa upp och hjälpa Robert med att markera/avmarkera de första 6-7km på 82km banan och det kommer jag nog att göra i år igen. Det blir som ett intervallpass med ca 1000 korta intervaller och tar faktiskt ganska lång tid. Med andra ord ett långpass i tid men inte i sträcka. Att göra detta ger mig också glädjen att vara delaktig i ”min sport” på ytterligare ett sätt. Rekommenderas!

Det går upp och det går ned…

Låt återhämtningen börja. Nu är min stomi och venport borttagen sedan ett par veckor. Agrafferna som har hållit ihop operationssåret togs bort idag. För första gången sedan i maj har jag nu ingen bokad tid hos vården. Det känns positivt. Nästa station på cancerresan blir vid första scanningen som förmodligen sker i juni.

Hur mår jag nu då?

När stomin togs bort åkte jag hem redan dagen efter operationen vilket tydligen var nytt rekord på Varbergs sjukhus. Jag mådde bra och vill hellre vara hemma så då fick jag åka hem. Veckan som följde blev dock rena mardrömmen. Ont i magen och smärtsamma toabesök minst varje kvart dygnet runt. Jag har legat ihoprullad som en ynklig boll, svettats ymnigt och känt mig allmänt döende. Tankar som ”om jag slutar äta behöver jag ju inte gå på toa…” och ”skall det vara så här resten av livet?” har snurrat i min skalle. Jag tänkte också att om det inte blir bättre snart så vill jag ha tillbaka min stomi för det fungerade i alla fall bra.

På fredag morgon när jag skulle på återbesök på sjukhuset och försöka få hjälp med mina besvär kände jag mig plötsligt betydligt bättre. Jag fick i alla fall ett nytt bulkmedel som bättre skall hjälpa till med tarmfunktionen. Varje dag efter detta har jag känt en förbättring. Det är en lättnad som är svår att beskriva. Jag känner tacksamhet för att kroppen verkar läka väl och att jag nu börjar få mer av ”livet” tillbaka. Jag är fortfarande betydligt mer trött än innan canceroperationen och neuropatin är delvis kvar i fötter och händer. Kajakpaddling fungerar till nöds men inte i min yrkesroll med ansvar för andra.

Jag har inte orkat förmå mig själv att träna något på många veckor nu. Saknar glädjen som löpningen, ansträngningen och kampen ger mig.

I går gick jag in och kollade och javisst jag har alla de 15 poängen som behövs för UTMB och jag har min ”pirority ticket”. Detta betyder att det räcker att jag anmäler mig den 14 december så får jag en startplats i loppet.

En helt annan femma är hur jag skall komma i form så att jag kan genomföra loppet på ett bra sätt. Det är nästan 9 månader kvar så jag har en del tid men just nu tränar jag inte alls och skall jag hinna måste jag sätta igång – ”typ nu”.

Noterade under min korta sjukhusvistelse att jag nu också väger 10kg mer än i våras. Min förhoppning är dock att dessa kilon kommer att flyga av illa kvickt så fort jag kommer igång med träningen.

Mina odds är alltså igen ganska dåliga men jag har nu blivit ganska bra på att slå från underläge och det tvingas jag alltså göra även denna gång.

Så vad väntar jag på? Tja igår vaknade jag med en första klassens förkylning och det västa av den får nog ta att blåsa över innan jag sätter igång med någon mer seriös träning. Men efter det. Avanti!

Test: Salomon S-Lab Sense Ultra

Jag är väldigt kräsen i mitt skoval och de flesta löparskor passar mig dåligt. Det märke som producerar flest skor som passar mina kräsna fötter är Solomon. Därmed inte sagt att alla skor från Salomon fungerar. Ett exempel är Speedcross som ser fantastiska ut och initialt känns bra men som redan efter ett par kilometer får mina fötter att värka. Jag köper med andra ord en del skor som jag sedan ratar…

Efter att ha läst en mycket positiv review i bloggen Its all about the vertical bestämde jag mig för att detta är skorna jag skall prova härnäst.

Nu har jag sprungit en hel del med dessa skor. Längsta sträcka var Sätila Trail 84 km nu i helgen och jag är mer än nöjd. Efter loppet som innehöll många partier med djup lervälling kunde jag konstatera att jag inte hade en enda blåsa på fötterna. Skorna kändes bekväma under hela loppet. S-lab Sense Ultra är relativt låga och har inte så mycket dämpning. Detta ger en stabilitet och komfort som jag uppskattar. Skon omsluter foten väl utan att vara för smal. Det finns lite rörelsemån för foten men inte så mycket att det resulterar i skav.

Jag skulle gärna ha denna sko även som vardagssko men till det har jag alla andra salomonskor som jag inte gillar att springa i.

Nu har jag inte sprungit mer än 20-25 mil i skorna men de känns fortfarande som nya. Om det blir riktigt lerigt och obanat är mina Salomon Speed bättre. De är också aningens bättre på att dränera ut vatten efter blöta passager. I något enklare terräng(stig och grusväg tex) är S-lab Sense Ultra betydligt bekvämare än Speed.

Jag kan varmt rekommendera denna sko.