Ooops det bara rasslade till från 30 till 23 dagar. Jag har under dessa dagar tränat på så hårt som jag vågat. En svag signal från hälsenorna om att det är lite på gränsen volymmässigt hade jag nästan räknat med. Fokus ligger alltså på att få lite tåligare fötter och ben innan tävlingsdagen. Det innebär löpning och backträning på trötta ben kombinerat med tillräcklig vila. Jag kommer ju från en ganska låg nivå så volymen är trots allt ganska moderat.
Eftersom jag gillar utmaningar tänkte jag nu att jag med start i förrgår, 31 juli adderar mina kilometrar och höjdmetrar och ser om jag kan ”komma runt” UTMB banan ett varv innan start. Det blir nog lite tight men det kan gå.
Jag började alltså räkningen den 31 juli och nu har det gått 3 dagar. Detta har hänt:
Första sträckan ut från startfållan i Chamonix är en långsam promenad, till en början nästan med tomtesteg. Mycket trängsel och ett fantastiskt ståhej på publiken. Det är asfalt och går lätt utför. In i skogen på en bred grusstig. Omväxlande svagt upp och ned men generellt ned. Efter ett tag kommer vi ut ur skogen och passerar Arve’s flodbädd, väg N205 och traskar sedan in till första stationen i Les Houches. Här kommer jag på att jag igen sprungit med fulla vattenflaskor i onödan och inte druckit något alls.
Nästan direkt efter stationen vänder stigen upp i branten och tempot går ned. Rasslet från stavar överröstar nu de flesta konversationer. Det är stig och grusväg och det går stadigt uppåt. Skog och fält om vartannat och plötsligt vänder stigen ned igen. En lång och delvis brant utförslöpa ned till Saint-Gervais tar ett första bett av lårmuskulaturen. Pannlamporna har åkt på under färden ned och på stationen går det undan. Ingen står och vilar utan alla gör det nödvändiga och drar vidare. Redan här känns det i benen och löpningen längs den asfalterade vägen ut ur byn är olycksbådande tung. Nu väntar MÅNGA timmar med i stort sett bara uppförsbacke.
Ja – hit har jag alltså kommit i min fantasiräkning. 970 höjdmeter. Jag räknar även distansen men tror att höjdmetrarna kommer att vara den begränsande faktorn. Vi får se hur långt jag kommer innan avfärd.