Mot Sandsjöbacka 100 miles

Som relativt nybliven pappa har jag fått en ny förebild när det gäller att träna. Hannes är ny drygt 8 månader och han har helt klart ett elitperspektiv på sin träning. Det är konstant övning till eller förbi komfortzonen, mycket mat och mycket vila. Stress och stillasittande minimeras effektivt.

Min egen träning går faktiskt också ganska bra om än inte med samma elitperspektiv. Jag springer ca 5 pass i veckan och även om de flesta pass är strandrundan hemmavid och bara 7km så ger det mig en bra känsla i kroppen. Strava avslöjade att jag nu sprungit den rundan drygt 180 gånger. Men jag tröttnar inte för det.

Ett eller två längre pass har det också blivit per vecka. Siktet är nu inställt på Sandsjöbacka 100 miles i januari. Det blir samma ”stil” som tävlingen i Nordmarka med minimalt med stationer och service. Att springa 100 miles i januari helt utan chans att sitta ned och göra en rejäl reset blir en utmaning.

Det tog minsann ett tag för mig att återhämta mig efter Nordmarka. Det var ett tufft race. 100 miles från Varbergs fästning till Röda Sten i Göteborg blir alltså en seg kola att få i sig det är jag övertygad om. Mina förberedelser inför denna prövning kommer att bestå mest i att försöka hålla uppe antal km per vecka, alternera mellan kvalité och kvantitet och så klart att hålla sig frisk och oskadad.

Jag har också en plan om att innan tävlingen springa de delar av banan jag ännu inte känner till, kanske i delar om 20-30km.

En sak är i alla fall klart efter det kalla racet i Nordmarka. Den energi jag förlitade mig på där, Cliff energi-kuber blir enormt svåra att få i sig när de blir kalla. Det får alltså bli en ny energikälla.

Idag var planen att köra ”plusrundan” på 29km men jag bestämde mig för att filma lite mer istället och då blev min 20km runda 23km med allt fram och tillbaka. En slags GoPro-intervaller 😃

Här kan du se resultatet av filmandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.