Bohusleden 220 miles

Ja nu skall jag och Jerry Bärnsten ut och kuta igen. Denna gång längre än någon gång tidigare. Tanken är att springa/gå hela Bohusleden från söder till norr i ett svep. Oss veterligen finns det ingen officiell FKT(Fastes known time) på sträckan och vårt mål är förutom en hel del ”fun type two” och att komma hela vägen till Strömstad, även att göra det på en tid som inte är helt enkel att slå.

36 mil är sträckan och till det kommer ca 4000 höjdmeter. Underlaget är varierat men stora delar är teknisk stig och det kommer inte att bli lätt att hålla tempo när tröttheten sätter in.

Bohusleden från söder till norr.

Det är inte enkelt att gissa hur lång tid det kommer att ta med någonstans mellan 80 och 100 timmar är önskvärt. Initialt hade vi ett mål att klara av sträckan på 3 dygn dvs 72 timmar men detta är högst troligt utom räckhåll för oss.

Det grova planen är att hålla igång i två dygn och sedan sova lite för att sedan ta oss an sista delen. I ett drömscenario på 3 dygn skulle de 360km på 72 timmar ger 5 km/tim och således en kilometertid på 12 minuter. I princip skulle vi alltså kunna promenera snabbt och klara det. Detta kan alltså verka enkelt men den som vet lite om terränglöpning över långa sträckor förstår att detta är på inget sätt enkelt.

Men vi tänker så här: 12 min/km i genomsnitt. Vi delar upp tiden i rörelse och stillastående. Under rörelse har vi 9 min/km. För varje timme som vi håller detta tempo tjänar vi in 20 minuters stillastående som kan användas till äta/dricka/byta kläder/toabesök/vila/sova. Rörelsetiden delas upp i löpning och gång där halva sträckan behöver vara löpning och halva rask gång. Nu låter det som att 3-dygnsplanen skulle kunna funka. 

Men vi vet bättre, för denna plan kommer i ett annat ljus när jag inser att 9 min/km var min takt på BUM 90 km i år. Det betyder att jag efter målgång skulle kunna vila i 4 timmar för att sedan upprepa hela proceduren 3 gånger till. Det hade jag inte klarat. 

Så i praktiken blir det ett långsammare tempo och färre/kortare stop. Tanken är att när vi stannar efter två dygn så har vi ett antal timmar ”i banken” och att vi sover några av dessa för att få en liten “reset” av huvudet.

I FKT-världen finns de olika sätt att genomföra en sträcka och vi har valt att göra det med support. Vår kompis Stefan kommer att köra bil och möta upp oss på ett antal platser längs vägen så att vi kan fylla på med energi och vätska.

Planen är att starta söderifrån där Bohusleden möter Hallandsleden, måndag den 5 augusti kl 21. Vi kommer att ha med oss en inReach tracker så följ oss gärna där. Länk till trackern publiceras både här och på Facebook någon av dagarna innan start.

Hur förbereder vi oss då för detta stolleprov? Eftersom det till en övervägande del inte handlar om löpning utan mer om någon slags forcerad vandring så är det detta träningen varit fokuserad på. 

Vi har filmat lite under förberedelserna och kommer även att filma under själva försöket.

Ikväll skall vi köra en rejäl repa från Sisjön ner till Kyrkby Dala och tillbaka. 42 km och vi skall försöka hålla “rekordtempot” 9 min/km vilket är svårare än man tror. Dels är det svårt att hålla ett så lågt tempo redan i början av passet. Sedan är det fysiskt jobbig på ett sätt som mer riktig löpning inte är. På ultratävlingar är det många i den nedre delen av resultatlistan som går stora delar av loppet men inte tränar något på detta inför själva tävlingen. Natuligtvis är det svårt att förbereda sig på en sån här grej men vi gör så gott vi kan av den tid vi har.  

Vad är då oddsen för att vi skall klara 72 timmar? Jag skulle säga att chanserna är knappt 10 procent. Det är otroligt mycket som skall stämma. Om vi inte blir skadade kommer vi dock att försöka fullgöra utmaningen även om vi närmar oss 100 timmar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.